Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Minister Grapperhaus bij eucharistieviering op Tweede Pinksterdag in kathedraal Rotterdam

Op maandag 1 juni, Tweede Pinksterdag, heeft minister Grapperhaus een bezoek gebracht aan de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam. Minister Grapperhaus is minister van eredienst. Hij onderhoudt vanuit het kabinet het contact met de kerken. Bisschop Van den Hende heette hem welkom in de kathedraal.

Als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie dankte de bisschop de minister voor het constructieve overleg inzake de maatregelen die vanuit de overheid nodig worden geacht, vooral gedurende de afgelopen maanden de maatregelen vanwege het coronavirus.

Het contact van de minister namens het kabinet met de kerken verloopt via het CIO. Het CIO (Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) is een samenwerkingsverband van 29 christelijke kerken en 2 joodse gemeenschappen.

De bisschoppen zijn blij dat er met de versoepelingen van de overheid per 1 juni weer gevierd kan worden, met respect voor de richtlijnen van de overheid, en op een veilige en waardige manier volgens het protocol ‘kerkelijk leven op anderhalve meter’.

Minister Grapperhaus, zelf rooms-katholiek, was aanwezig in de eucharistieviering in de kathedraal in Rotterdam. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Concelebrant in de viering was plebaan Michel Hagen, die per 1 juni start als plebaan van de kathedrale kerk en als lid van het pastoraal team van de Rotterdamse parochies op de Rechtermaasoever.

Bericht en foto’s: bisdom Rotterdam.

Tags: , ,