Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Directorium voor de Nederlandse kerkprovincie 2024/2025 (jaar C) nu te bestellen

Het nieuwe Directorium met de liturgische kalender voor de periode van advent 2024 tot advent 2025 kan besteld worden via de website van de Nationale Raad voor Liturgie (NRL).

In zijn voorwoord noemt mgr. dr. J. van den Hende, waarnemend bisschop-referent voor liturgie, het Directorium een betrouwbare gids en vraagbaak ten dienste van het liturgisch leven in parochies, religieuze gemeenschappen en andere instellingen in de Nederlandse kerkprovincie. Het directorium leidt van dag tot dag door het liturgisch jaar met informatie en verwijzingen.

“Om met heel ons hart deel te kunnen nemen aan de viering van de liturgie en in het bijzonder aan de viering van de eucharistie als bron en hoogte­punt, is er steeds weer nood aan gedegen en vitale liturgische vorming (Desiderio desideravi, nr. 31)”, aldus de bisschop.

Speciale uitgave

‘Tegen die achtergrond gaat het nieuwe directorium vergezeld van een speciale uitgave met li­turgische catechese over het eucharistisch gebed, middels het aanreiken van gedeelten uit liturgische bronnen en kerkelijke documenten. Enerzijds omdat het vieren van de eucharistie op de allereerste plaats komt en de kennis ervan in alle geledingen van de gemeenschap van de Kerk steeds opnieuw versterking en verdieping behoeft. Anderzijds omdat liturgische vorming de beste voorbereiding is op het ontvangen en gebruiken van de herziene Nederlandse editie van het Romains Missaal die in de komende jaren in onze kerkprovincie zal verschijnen’, zegt de NRL.

Het nieuwe Directorium (160 blz.) met de liturgische kalender, de vouwkalender voor het getijdengebed (12 blz.) en Liturgische Handreiking (nr. 4: Kenmerken van het eucharistisch gebed, 240 blz.) verschijnt medio oktober en is verkrijgbaar via de webshop van de NRL.

Tags: , ,