Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Katholieken en moslims verkennen de rol van religie bij vrede en verzoening

Katholieken en moslims verkennen de rol van religie bij vrede en verzoening

Op dinsdagmiddag 18 juni 2024 was het bestuur van de Islamitische Stichting Nederland/Hollanda Diyanet Vakfi (ISN) te gast op het kantoor van de Bisschoppenconferentie in Baarn. Het bestuur van de ISN, waaronder voorzitter Muhlis Koc en secretaris Recep Ayaz, werd ontvangen door de leden van de landelijke katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog (CID), waaronder voorzitter mgr. Herman Woorts en secretaris Berry van Oers.

Deze interreligieuze ontmoeting was onderdeel van een reeks van ontmoetingen tussen de ISN en de CID. Tijdens het overleg werden gemeenschappelijke waarden zoals naastenliefde, rechtvaardigheid en vrede besproken. Daarnaast verkende men de rol van religie bij vrede, verzoening en het tegengaan van polarisatie. Mgr. Woorts benadrukte het belang van ontmoeting in deze tijd van grotere tegenstellingen in Nederland en heel de wereld.

Mgr. Woorts: “God is onze Schepper, de aarde is door Hem aan ons toevertrouwd. Zoals Abraham zijn ook wij geroepen een zegen te zijn voor deze aarde door God te erkennen, Hem te gehoorzamen, door te leven als een rechtvaardige. Dat zal de ware vrede en gerechtigheid geven.” ISN-voorzitter Koc wees op het belang van het bevorderen van wederzijds begrip, het bouwen van bruggen en het zoeken naar oplossingen voor gedeelde problemen, in tijden van oorlog, onverdraagzaamheid en maatschappelijke polarisatie.

Zoeken naar verbinding

Koc: “Het zijn niet de godsdiensten die botsingen veroorzaken, maar mensen. Samen met u willen we zoeken naar verbinding.” CID-lid diaken Pier Tolsma legde uit dat ‘hoop’ de kracht geeft om daar samen aan te werken. CID-lid Anton Smits wees er op dat er machthebbers zijn die religies misbruiken. CID-lid Agda Wachter-Van Veen vertelde over een nieuwsbrief die zij schreef voor het onderwijs over de ‘gouden leefregels’ die je in meerdere tradities tegenkomt. Het is belangrijk dat mensen daar op al jonge leeftijd mee bekend worden gemaakt en er mee oefenen.

De bestuursleden van de ISN vertelden over het Islamitisch Offerfeest dat momenteel wordt gevierd en de beleving daarvan hier in Nederland. Belangrijk daarbij is het delen met armen en behoeftigen. Imam Ismail Mercimek van de Rotterdamse Mevlanamoskee legde de betekenis uit voor moslims van de Hadj, de bedevaart naar Mekka, die bij het Offerfeest hoort. De bedevaart is bedoeld om zonden te reinigen en dichter bij God te komen.

Mgr. Woorts ging in op het ontstaan van katholieke bedevaarten en de betekenis van op bedevaart gaan voor katholieken en de ervaringen en roepingen die zij dan kunnen beleven. Mgr. Woorts vertelde aan de hand van foto’s over de bedevaartsplaats Lourdes waar Maria in 1858 achttien keer aan Bernadette Soubirous verscheen. Sindsdien trekken vele pelgrims naar Lourdes en vinden er verrijking en versterking van hun geloof.

In oktober is er een volgend overleg tussen de CID en de ISN.

Bericht en foto’s: Berry van Oers, beleidsmedewerker interreligieuze dialoog R.-K. bisschoppenconferentie.

Foto boven: ISN-voorzitter Muhlis Koc en Mgr. Herman Woorts tijdens het interreligieus overleg op het kantoor van de Bisschoppenconferentie te Baarn.

Tags: