Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Raad van Kerken reageert met zorg op plannen nieuw kabinet rond asiel en migratie

De Raad van Kerken (RvK) heeft met grote zorg gereageerd op de plannen rond asiel en migratie uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB. In een opiniebijdrage in dagblad Trouw van 23 mei jongstleden, noemt de RvK de plannen ‘harteloos’, ‘onmogelijk’ en ‘ver verwijderd (…) van de joodse, christelijke en humanistische bronnen van onze beschaving’.

Voorzitter Geert van Dartel en secretaris Coen Wessel van de RvK spreken, samen met Ineke Bakker van de Werkgroep Vluchtelingen over: “Twintig jaar propaganda waarin vluchtelingen en asielzoekers zijn voorgesteld als gelukzoekers en criminelen die het op ‘onze’ banen en huizen gemunt hebben.” Ze voegen daaraan toe: “Woorden als naastenliefde en solidariteit met mensen in kwetsbare posities dreigen hun betekenis te verliezen.”

Chaotisch verloop

De RvK spreekt in het opiniestuk van een chaotisch verloop van de asielopvang in ons land. De aangekondigde maatregelen uit het regeerakkoord zullen die problemen volgens de Raad verder vergroten, “Want mensen gaan niet weg, zeker niet na alle ontberingen tijdens hun vaak maandenlange reisroutes.” De Raad stelt bovendien dat voor een aantal maatregelen die de nieuwe regering wil nemen, geen juridische basis bestaat.

De RvK is bijzonder bezorgd over mensen zonder verblijfstitel, de zogenaamde ongedocumenteerden. Het regeerakkoord beëindigd de rijksbijdrage aan de Landelijke Vreemdelingenvoorziening. De gevolgen daarvan kunnen tot een groeiend aantal daklozen leiden, met vooral in grotere steden misschien wel “tentenkampen, zoals we kennen uit Brussel en Parijs,” zo schrijft de Raad.

Voor de RvK geldt “dat voor God elk mens telt, juist ook de armen, vreemdelingen en vluchtelingen.” De plannen van de nieuwe regering voor asiel en migratie noemt de Raad daarom onverteerbaar.

Lees het bericht op de website van de Raad van Kerken.

Foto: tentenkamp (via Pixabay)

Tags: , , ,