Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > Serie artikelen Jubeljaar 2025: Wat zegt de paus over de aflaat in het Jubeljaar?

Op 9 mei verscheen de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar 2025: ‘Spes non confundit’ (De hoop stelt niet teleur). De paus schrijft hierin onder meer over de aflaat die is verbonden aan het Jubeljaar.

“De aflaat is een manier om de onbegrensde aard van Gods barmhartigheid te ontdekken”, schrijft paus Franciscus voor het Jubeljaar.

“Het sacrament van boete en verzoening verzekert ons dat God onze zonden wegveegt”, aldus de paus. Hij verwijst daarbij naar Psalm 103: “Niet naar onze schulden behandelt Hij ons, niet naar onze zonden vergeldt Hij ons.” Paus Franciscus noemt het sacrament van boete en verzoening: “Een beslissende, essentiële en fundamentele stap op onze geloofsreis. Daar staan we de Heer toe onze zonden uit te wissen, onze harten te genezen, ons op te wekken, ons te omhelzen en ons zijn tedere en barmhartige gelaat te openbaren.” Hij roept op om de biecht niet te verwaarlozen, maar deze te herontdekken. Juist het Jubeljaar is daar een goed moment voor.

“Toch weten we uit persoonlijke ervaring dat elke zonde ‘haar sporen nalaat’. Zonde heeft gevolgen, niet alleen in de gevolgen van het kwaad dat we doen, maar ook innerlijk”, vervolgt de paus. “In onze mensheid, zwak en aangetrokken door het kwaad, blijven bepaalde restverschijnselen van de zonde achter. Deze worden weggenomen door de aflaat, altijd door de genade van Christus.”

Paus Franciscus: “Deze ervaring van volledige vergeving kan niet anders dan ons hart en onze geest openen voor de noodzaak om op onze beurt anderen te vergeven. Vergeving verandert het verleden niet; het kan niet veranderen wat er in het verleden is gebeurd, maar het kan ons wel in staat stellen de toekomst te veranderen en een ander leven te leiden, vrij van woede, vijandigheid en wraakzucht. Vergeving maakt een betere toekomst mogelijk, die ons in staat stelt om met andere ogen naar het verleden te kijken, nu met meer serene ogen, ook al dragen we nog steeds de sporen van tranen uit het verleden.”

Bron: ‘Spes non confundit’ nr. 23.

Dit artikel is onderdeel van een reeks van vijf artikelen. Klik hier voor meer informatie.

Foto: Ramon Mangold

Tags: , , , ,