Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Vier.nu: wat vieren we eigenlijk met Hemelvaart en met Pinksteren, dit jaar op 9 en 19 mei?

Wat vieren we eigenlijk met Hemelvaart en Pinksteren? Kennis over deze christelijke feesten is lang niet meer algemeen bekend en voor velen betekent het niet veel meer dan een paar vrije dagen in mei. Op de website over christelijke hoogfeesten, vier.nu wordt onder meer uitgelegd wat en hoe christenen vieren met Hemelvaart en Pinksteren en welke tradities er mee verbonden zijn. De site nodigt bezoekers ook uit om mee te vieren in hun eigen kerk.

Naast uitleg over het hoogfeest zijn er op de pagina over Hemelvaart negen gebeden voor een pinksternoveen te downloaden. Het is gebruikelijk om met deze noveen, een negen dagen durend gebed, op of net na Hemelvaartsdag te starten. Negen dagen tot aan Pinksteren wordt dan gebeden om de komst van de Heilige Geest. De gebeden voor de noveen zijn beschikbaar gemaakt via de Konferentie van in Nederland gevestigde Religieuzen (KNR) door de Congregatie van de Heilige Geest.

Voor parochies: pinksterkleurplaat

Op de pagina over Pinksteren is een prachtige en uitdagende pinksterkleurplaat beschikbaar, naar het voorbeeld van het glas-in-lood raam in de Sint-Pieter, waarop de Heilige Geest als een duif staat uitgebeeld. De vele vakjes op de kleurplaat bieden de mogelijkheid om de creativiteit de vrije loop te laten.

Tip voor parochies: Download de kleurplaat en leg een stapel kopieën achter in de kerkgebouwen om kinderen (en volwassen creatievelingen) iets extra’s mee te geven tijdens de Hemelvaart- en Pinkstervieringen. Maak er eventueel een kleurwedstrijd van en verzorg een prijs voor degene die de mooiste kleurplaat heeft ingeleverd.

Beschikt u over een kleurenprinter, download dan ook de Vier.nu pinksterposter in A4- of A3-formaat om zo inspiratie te bieden aan degenen die de kleurplaat maken.

Vier mee:

Hemelvaart is in 2024 op 9 mei

Hemelvaart wordt elk jaar gevierd tussen 30 april en 3 juni. Hemelvaart valt veertig dagen na Pasen en tien dagen voor Pinksteren, altijd op een donderdag. In Nederland is het een verplichte vrije dag. Tijdens Hemelvaart viert de kerk dat Christus is opgenomen in de goddelijke werkelijkheid: de Hemel. Het is voor gelovigen een feest van grote vreugde! Doordat Christus, het hoofd van de Kerk, plaatsneemt in de Hemel aan de rechterhand van God, zijn ook alle leden van de Kerk verheven en met de Hemel verbonden.

Pinksteren is in 2024 op 19 mei

Pinksteren wordt gevierd op een zondag en maandag tussen 9 mei en 13 juni. Pinksteren is altijd vijftig dagen na Pasen en tien dagen na Hemelvaart. Met Pinksteren viert de Kerk de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen. De avond voor zijn lijden en dood beloofde Jezus zijn apostelen dat Hij hen de Geest zou zenden. De Geest is God zelf die in gelovigen woont en werkt, en hen voor altijd met God verbindt. Dit goddelijke geschenk markeert de geboorte van de Kerk. De apostel Petrus treedt na de neerdaling van de Geest als eerste naar voren om zich te richten tot de joodse bewoners van Jeruzalem.

Tags: , ,